بهار حیدری. تیم توسعه کسب و کار هرمس کپیتال.
تبدیل شدن به یک سازمان دیجیتال مستلزم تغییر اساسی در نحوه انجام تجارت است. پاسخ به این 9 سوال می تواند به شکستن موانع اجتناب ناپذیر کمک کند و شانس شرکت را برای ایجاد تحول دیجیتالی صحیح افزایش دهد.
1- چقدر خوب می دانید که تغییر در کجا رخ می دهد؟
از آنجایی که دیجیتالی شدن بسیار گسترده است، دانستن اینکه از کجا شروع کنید دشوار است. برای شروع، رهبران باید مرزهای جدیدی که در حال تغییر است، عناصر اصلی کسب و کار و بخش های مورد نیاز برای حمایت از تغییر را بررسی کنند. در نتیجه ی این کار، تصویر واضح تری از چگونگی تغییر چشم انداز و نحوه اندیشیدن به پیامدهای آن برای کسب و کارتان خواهید داشت.
2- آیا می دانید کدام تعاملات مشتری مهم است؟
فکر کردن به مجموع تعاملات یک فرد با برند به ایجاد تحول و همینطور حفظ ارتباط با مشتری کمک می کند. پس از آگاهی کامل از تعاملات مشتری، شرکتها میتوانند بر این موضوع تمرکز کنند که چگونه دیجیتالی شدن میتواند هر نقطه تماس را بهتر، سریعتر و کارآمدتر کند.
3- آیا تیمهای شما در همه کارها با یکدیگر همکاری میکنند؟
یک تحول دیجیتالی نمیتواند به سادگی با ایجاد یک تیم جداگانه برای فعالیتهای دیجیتالی موفق شود. رهبران دیجیتال باید برای همکاری داخلی، ایجاد فرایندها و تیم هایی که عملکردهای مختلف را در سراسر تجارت یکپارچه می کنند و انگیزه هایی را برای اشتراک گذاری ایجاد می کنند، اهمیت زیادی قائل شوند. موفقیت شرکتها منوط به ایجاد یک تیم است که افراد کلیدی را از بخش های بازاریابی، فروش، توسعه محصول و فناوری اطلاعات برای پروژههای خاص گرد هم میآورد.
4- آیا رویکرد منظم «آزمون و یادگیری» دارید؟
هر چقدر هم که برنامه ریزی کنید، تا زمانی که آن را امتحان نکنید، نمی توانید مطمئن باشید که موفق عمل میکند. شرکت های موفق روی یک مفهوم کار می کنند و به آزمایش آن با مشتریان ادامه می دهند و تا زمانی که به نتیجه درستی برسند آن را تکرار میکنند. اما «آزمایش و یادگیری» به این معنا نیست که فقط به تیم ها اجازه دهیم هر کاری که میخواهند انجام دهند. شرکتهای دیجیتالی پیشرفته بهطور مداوم اقدامات و سرمایهگذاریهای خود را بر اساس دادههای مربوط به مشتری، تجزیه و تحلیل گروهها، الگوهای تبدیل، و سطوح تعامل با مشتری و همچنین محیط رقابتی گستردهتر بررسی میکنند.
5-آیا بودجه شما با پیشرفت مرتبط است؟
بسیاری از تلاشهای دیجیتالی شدن، توسط چرخههای بودجهای که به اندازه کافی به آنچه در شرکت اتفاق میافتد پاسخگو نیستند، مختل میشوند. بنابراین از کافی بودن بودجه خود مطمئن شوید.
6-آیا مکانیزم هایی برای به چالش کشیدن ایده ها دارید؟
برخلاف آنچه ممکن است در طول جلسات طوفان فکری شنیده باشیم، همه ایده ها، ایده های خوبی نیستند. برای جلوگیری از هدر دادن منابع برای ایدههای ضعیف، برخی شرکتها یک «گروه چالشبرانگیز» راهاندازی میکنند که شامل افرادی میشود که از درون، کسبوکار را میشناسند و همچنین افراد بومی دیجیتالی که از استارتآپها یا شرکتهای فناوری استخدام شدهاند. این کارشناسان با تجربه عمیق دیجیتالی و دیدگاه خارجی خود، می توانند سؤالات سختی بپرسند، مشکلات را به سرعت کشف کنند و فرصت هایی را برای ایجاد تغییر در تجارت پیدا کنند. روش دیگر این است که یک هیئت مشاوره اختصاصی راه اندازی کنید تا شرکت را در مسیر تحول هدایت کند. معرفی صداهای خارجی به ساختارهای حاکمیتی موجود، راه دیگری برای تزریق نظارت انتقادی بیشتر در تصمیم گیری است.
7-آیا افراد شما قدرت عمل دارند؟
در سازمان های بزرگ همیشه دلایلی برای انجام ندادن کار جدید وجود دارد. ترس از تغییر می تواند پروژه های جدید را فلج کند. رهبری یک ابتکار دیجیتال مستلزم انجام فرآیندهای طولانی مدت شرکت و انجام سریع کارها است. این امر مستلزم بودجه و منابع اختصاصی و همچنین قدرت تصمیم گیری فوری است.
8-آیا فناوری اطلاعات شما با سرعت کار می کند؟
انجام یک تحول دیجیتال با معماری قدیمی فناوری اطلاعات تقریبا غیرممکن است. فناوری اطلاعات باید یک سیستم جداگانه ایجاد کند که بتواند قابلیتهای جدیدی را برای مشتری فراهم کند.
9- آیا شما مجموعه ای از ابتکارات را هماهنگ می کنید؟
مدیران باید هر ابتکار را ترسیم کنند و اطمینان حاصل کنند که به وضوح با استراتژی تجاری گسترده همسو است. سپس آن ها باید ابتکارات را اولویت بندی کنند، وابستگی های بین آنها را تعیین کنند و منابع و بودجه را هماهنگ کنند.
تبدیل شدن به یک شرکت دیجیتال مستلزم تغییر اساسی در نحوه اداره کسب و کارتان است. پاسخ به این 9 سوال می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چگونه از موانع اجتناب ناپذیر عبور کنید و شانس شرکت خود را برای دستیابی به یک تحول دیجیتال موفق، افزایش دهید.